25.8.2020

הכול על מגפת הקורונה על רגל אחת

מתחילת המגיפה של נגיף הקורונה אני אוסף פרסומים  מהעיתונות  היומית ומכתבי העת המדעיים בנושא המחלה והנגיף. בסוף יולי סיכמתי מידע על מקורו של הנגיף ותכונותיו ועל  התפשטותו ברחבי העולם, על ערכי התחלואה והתמותה, על תגובות במדינות ועל מהלך המחלה תוך חצי שנה; כמו כן הערכתי מהנתונים את שיעור הקטלניות האמתי ואת שיעור ההדבקה במדינות שונות (ראה סיכום הקוֹרונה, בקצרה סיקוֹר).

למטה מוצגים הנתונים החשובים ביותר בתמציתיות כך שניתן לבדוק אותם תוך כדי עמידה על רגל אחת; כמה ציטוטים כלולים כאן, וניתן למצוא יותר בסיקוֹר.
  
(1) בשנת 2017 הזהירו מדענים מערביים מפני דליפות אפשריות של וירוסים ממעבדות בווהאן בסין (כאן).
(2) בשנת 2018 הזהירו דיפלומטים אמריקאים מפני דליפות נגיפי קורונה מהמעבדות בווהאן (כאן).
(3) באוגוסט וספטמבר 2019, תמונות לוויין הראו עלייה בתנועה מחוץ לבתי החולים בווהאן (כאן).
(4) ב-31 בדצמבר 2019 דיווחה סין על מגיפה של דלקת ריאות ממקור לא ידוע בעיר ווהאן (כאו), ומשטרת ווהאן הודיעה על חקירת שמונה בני אדם בגין הפצת כביכול שמועות על מחלה חדשה (כאן).
(5) ב-7 בינואר 2020 קיבל כתב העת NATURE עבודה של מדענים סיניים שהצליחו לבודד ולזהות נגיף קורונה חדש, כולל את רצף ה-RNA שלו, כביכול מחולה בודד תוך שישה ימים, מקור הזיהום הינו לכאורה בשוק בשר בווהאן (כאן).
(6) ב-21 בינואר פרסם ארגון הבריאות העולמי (WHO) את דוח מצב מס' 1 (כאן) שהודיע ​​כי מחלה ויראלית חדשה צצה בסין בסוף דצמבר, וכי סין שיתפה ב-12 בינואר את רצף ה-RNA של הנגיף עם העולם לפיתוח ערכות אבחון, וכי המחלה התפשטה בינתיים ברחבי סין ובמדינות השכנות כולל יפן, קוריאה ותאילנד (כאן).
(7) ב-23 בינואר, דוח מצב מס' 3 של ה-WHO הודיע ​​על התפשטותה המחלה בארצות הברית (כאן), וב-25 בינואר, דוח מס' 5 של ה-WHO הודיע ​​על התפשטותה ברחבי העולם (כאן).
(8) גם המחלה וגם הנגיף קיבלו את שמם, קוביד-19 ו- SARS-CoV-2, בהתאמה (קיצורו CoV-2); המחלה מתפשטת קצת יותר מהר משפעת (סיקוֹר).
(9) הוכח כי 80% מהנדבקים אינם מראים תסמינים (כאן).
(10) מספר הנדבקים בנגיף הקורונה (הנבחנים חיובית בבדיקת ה-RT-PCR) דווח באופן דרמטי על ידי התקשורת בכל העולם, יום אחר יום, מבלי שרוב האנשים הבינו שמספר זה תלוי במספר הבדיקות שבוצעו.
11) מספר מקרי המוות דווח באופן דרמטי עוד יותר, מבלי שאנשים נוכחו לדעת כי גם ללא הקורונה, 1% מהאוכלוסייה מתים מדי שנה (סיקוֹר), כך שכ-270 איש מתים מדי יום בישראל, צ'כיה או שבדיה, 1640 באיטליה ו-9040 בארה"ב. כלומר, מתוך 10 מיליון תושבים, כ-100,000 מתים מדי שנה (עם CoV-2 תוך 8 חודשים זה היה רק ​​400 בצ'כיה, 800 בישראל, 5800 בשבדיה); מתוך 60 מיליון, כ-000 600 מתים בשנה (עם CoV-2 תוך 8 חודשים זה היה 35,000 באיטליה); מתוך 330 מיליון אמריקאים, כ-3 300 000 מתים בשנה (עם CoV-2 תוך 8 חודשים זה היה 176,000 בארה"ב). כל ההיסטריה סביב מתים מקורונה הייתה מיותרת.
(12) רק 1% מהאנשים שמתים עם CoV-2 אינם בעלי מחלה אחרת (כאן); בקבוצת סיכון נמצאים אנשים מעל גיל 65 הסובלים מסרטן, לחץ דם גבוה, בעיות נשימה, סוכרת והשמנת יתר (סיקוֹר). אך אפילו מהאנשים בסכנה מתים רק בין 0.05% לבין 0.5%. כל הפחד סביב הקורונה אינו מוצדק.
(13) התמותה (מקרי מוות למיליון) מ-CoV-2 עולה מערכית עם הגיל, שלוש פעמים לכל עשר שנים (סיקוֹר), כך שאנשים צעירים ללא מחלות רקע לא מתים מ-CoV-2, בניגוד לשפעת.
(14) שיעור המאומתים (בדיקותRT-PCR ) באוכלוסייה ב-20 באוגוסט היה 0.1% באוסטרליה, 0.2% בצ'כיה, 0.3% בגרמניה, 0.4% באיטליה, 0.5% בבריטניה, 0.6% באיסלנד, 0.7% בבלגיה, 0.8% בספרד ושוודיה, 1.1% בישראל ו 1.7% בארה"ב (כאן); סה"כ יהיו כ-24 מיליון מאומתים בעולם בסוף אוגוסט.
(15) עם זאת, מספר הנגועים האמתי היה גדול פי 10 עד פי 100 במהלך המחצית הראשונה של השנה, לעיתים קרובות פי 30 יותר מאשר המספר של המאומתים (סיקוֹר), כך ששיעור הנדבקים האמתי באוכלוסייה במדינות לעיל היה בין 1% עד 50%.
(16) מנתונים מעטים על מדידת הנוגדנים בדם (כאן, סיקוֹר), ניתן להעריך ששיעור ההדבקה באזורים שונים בעולם באוגוסט היה מכמה אחוזים ביפן ל-50% בשבדיה (סיקוֹר), או כמעט 60% בצפון איטליה (כאן).
(17) מספרי הנדבקים והנפטרים החדשים באיטליה נמצאים בירידה מאז אפריל (כאן), ככל הנראה בגלל שכבר הושגו שיעורי הדבקה גבוהים (שמחזקים את החסינות הקולקטיבית ומקרבים את האוכלוסייה ל"חסינות עדר"), וכן מספר מקרי המוות הצטמצם גם בגלל הניסיון המשופר של הצוות הרפואי.
(18) מדינות שלכאורה "כמעט איתרו את כל הנגועים", כולל יפן ואוסטרליה, חוו "גל קורונה שני" (כאן).
(19) שוודיה, שנמנעה מרוב הצעדים למניעת התפשטות, הייתה באוגוסט במקום ה-25 בעולם במספר הנדבקים לנפש ובמקום ה-8 במספר המתים לנפש (כאן).
(20) אחוז הנדבקים שנפטרו (שיעור קטלניות) הוא בין 0.01% ל-1% בכל המדינות, בדומה לשפעת (מספר מקרי המוות מחולק במספר הנגועים באמת, שהוא הרבה יותר גבוה ממספרם של המאומתים, ראה סיקוֹר).
(21) הבדלים בשיעורי התמותה (מקרי מוות למיליון) בין מדינות ניתנים להסבר על ידי שיעורי תחלואה שונים (נדבקים למיליון); אך יש גורמים נוספים שעדיין ממתינים לבדיקה מפורטת, כולל רמות שונות של מערכת הבריאות, התנהגות אנושית שונה במדינות שונות, זנים שונים של נגיף הקורונה, וכו' (סיקוֹר).
(22) CoV-2, פרט לעובדה שילדים לא מתים ממנו, לא שונה בהרבה ממחלת שפעת מבחינות רבות, כולל מספרי נדבקים ומתים בשנה, וכן מספר האנשים ללא תסמינים (סיקוֹר).
(23) אפילו הדבקה קלה בלי תסמינים מעניקה חסינות מפני תחלואה חוזרת ובכך תורמת לחסינות הקולקטיבית (כאן).
(24) הכנת מדגם אקראי של האוכלוסייה (דומה למדגם בחירות) ובדיקת האנשים במדגם על ידי RT-PCR (דוגמית מאף) ומדידת נוגדנים (בדם) יכולות לחשוף את שיעור הנגועים באוכלוסייה כעת וגם את שיעור הנדבקים באוכלוסייה שנדבקו בעבר. בדיקות חוזרות יכולות לספק נתונים על התפשטות המחלה ועל שיעור ההדבקה באוכלוסייה, הנתונים האלה נחוצים כדי לתכנן את ניהול המגפה, אך באופן מפתיע, אף אחת מ-200 המדינות בעולם לא ביצעה בדיקות כאלה, אם כי עלותן רק חלק קטן מהעלות של כל הבדיקות המבולבלות שבוצעו. יש שאומרים כי "בדיקת בריאים מיותרת", אך בדיקת חולים גם מיותרת – רק בדיקת אנשים שנבחרו באופן אקראי תיתן את המידע הדרוש. ללא מדידות כאלה, מתן ציונים ירוק/ צהוב/ אדום למדינות ואזורים (כאן) וכן רוב צעדים אחרים חסרי משמעות. במדינות שבדקו את כלל האוכלוסייה (למשל לוקסמבורג) היו לעתים קרובות יותר נדבקים ומתים בהשוואה למדינות שבדקו חצי אחוז מהאנשים (כמו טאיוואן או יפן). ללא תכנית, כל הבדיקות לא השפיעו על שום דבר. אף אחת מ-200 מדינות בעולם, וגם לא ארגון הבריאות העולמי, הציבה שום אסטרטגיה; חלקם הצביעו על כך שיש צורך לשבור את שרשרת ההדבקה ולאתר את כל החולים, אך הדבר לא היה אפשרי בגלל המקרים הרבים בלי תסמינים ובגלל המספר המוגבל של הבדיקות; אחרים החליטו להאט את התפשטות המחלה, אך בלי קביעת שיעור ההדבקה, שבלעדיה לא ניתן להעריך את משך הזמן הנדרש לסוף התכנית.
(25) ברוב המדינות, ניהול המגיפה ברמה הלאומית בוצע על ידי אופורטוניסטים ולא מומחים ובעלי אופק רחב; המדינות הראו כי אינן מסוגלות לפתור בעיות גלובליות בנפרד או בשיתוף פעולה (סיקוֹר).
(26) הפסקת פעולות במערכות הבריאות בתקופת הקורונה יביאו לתמותה מוגברת ממצבים רבים כמו התקפי לב וסרטן לא מטופלים בזמן (כאן).
(27) התגובה ההגיונית היחידה הינה לשמור על הכל פתוח ופועל תוך הגנה על החלשים מפני הדבקה (רק מסכות במקום 'סגר חכם' או 'שיטוח פיק'), דבר שלא נעשה בשום מקום. כמעט בכל המדינות המפותחות הוכנסו אמצעים חסרי תועלת מבחינה רפואית שהזיקו כלכלית וחברתית (סגר, עוצר, איסור טיסות, וכו'), אך החלשים לא הוגנו מספיק במדינות רבות כולל שבדיה (סיקוֹר).
(28) סין סיפקה נתונים שקריים בכל עת (סיקוֹר); על המערב להסיק מסקנות מדעיות ופוליטיות מהמגפה ולתבוע לפחות 5,000 מיליארד דולר פיצויים מסין.


1 באופן דומה סיכמתי את הנושא על שינויי האקלים (כאן).
2 למרבה הצער, קישורים לפעמים נעלמים עם הזמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה