18.4.2020

דירוג המדינות לפי הטיפול ושליטה במחלת קורונה – מצב של ישראל והעולם ליום 14.4.2020


באתר של ארגון הבריאות העולמי (WHO) אפשר לקבל נתונים המעודכנים עבור כל יום לגבי מספר החולים ומספר המתים. באתר WORLDOMETERS אפשר בנוסף לקבל נתונים לגבי מספר הבדיקות שבוצעו במדינות. בטבלה הבאה ריכזתי את הנתונים ליום 14.4.2020 עבור רוב המדינות המסודרות של מזרח אסיה, מערב אירופה וצפון אמריקה. חישבתי את הנתונים ל-10 מיליון תושבים להשוואה קלה עם המדינות כמו ישראל, שוודיה, שוויצריה, פורטוגל, אוסטריה, צ'כיה, הונגריה, יוון או הונג-קונג. 
1 מספרי החולים ומספרי המתים הנכונים ליום 14.4.2020 על פי אתר ה-WHO.
2 מספרי החולים ומתים הנ"ל המחושבים ל-10 מיליון תושבים. סידרתי את המדינות לפי מספרי החולים ל-10 מיליון או מספר המתים ל-10 מיליון, והמספר הסידורי של מדינה ברשימה לפי החולים הינו פרמטר ולפי המתים הינו פרמטר b.
3 אחוז המתים ביחס למספר החולים; המספר הסידורי של מדינה ברשימה המדינות המסודרות לפי האחוז הינו פרמטר.
4 מספרי הבדיקות שבוצעו על פי האתר WORLDOMETER, המחושבים ל-10 מיליון תושבים, הנכונים ליום ה-15.4 למדינות SG, HK, IS, NZ, AU, ,IL ,TW SE ,JP ,NO, FI, KR, CZ, DE, DK ‚ES ‚IT ,US ‚GB ,CH, FR, GR, HU, וכן ליום 17.4 למדינות אחרות. המספר הסידורי של מדינה ברשימה המדינות המסודרות לפי מספר הבדיקות ל-10 מיליון הינו פרמטר 
d.
5 היחס של מספר החולים ל-100 בדיקות (= 100 * מספר החולים / מספר הבדיקות) מתכתב עם ההערכה המרבית של האחוז המודבקים האמתי באוכלוסייה.
6 חישבתי ממוצע של הפרמטרים a ו-b וסידרתי את המדינות לפי הממוצע; המספר הסידורי של מדינה הינו פרמטר  שמאפיין מצב המדינה מבחינת שילוב החולים ומתים.
7 חישבתי ממוצע של הפרמטרים a, b ו-d וסידרתי את המדינות לפי הממוצע; המספר הסידורי של מדינה הינו פרמטר 
שמאפיין מצב המדינה מבחינת שילוב החולים, מתים ומספר הבדיקות שבוצעו.   


המצב ליום 14.4.2020 מראה שמדינת ישראל נמצאת במקום ה-8 בין המדינות המפותחות מבחינת הפרמטר c, דהיינו אחוז המתים ממספר החולים (1%). ישראל במקום ה-16 מבחינת הפרמטר b, דהיינו מספר המתים למיליון תושבים. ישראל במקום ה-16 גם מבחינת הפרמטר d, דהיינו מספר הבדיקות שבוצעו למיליון תושבים. ישראל במקום ה-23 מבחינת הפרמטר a, דהיינו מספר החולים למיליון תושבים. הפרמטר e – השילוב החשוב של הפרמטרים a ו-b (מספרים יחסיים של חולים ומתים) שם את ישראל למקום ה-20 בין המדינות בעולם, וכן הפרמטר f – שילוב אולי חשוב ביותר, שילוב מספרי חולים, מתים ובדיקות שבוצעו במדינה, שם את ישראל למקום ה-21 בין המדינות. המקום ה-21 מ-34 מדינות מפותחות אינו מקום רע, אך הוא רחוק מלהיות "אחד מהמקומות הראשונים בעולם", כפי שאנשים כמו מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ממשיכים לטעון.  

לגבי המדינות מתפתחות או לא דמוקרטיות, שם אי אפשר להעריך כלום, כי שם הם או לא בודקים או הם משקרים. הטבלה הבאה נותנת כמה דוגמאות של המדינות האלה.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה