10.12.2020

מה בכלל קרה פה בשנת הקורונה והאם לחסן מחוסנים?

כבר כמעט שנה, עשרים וארבע שעות מסביב לשעון, מעדכנים אותנו על מספר המאומתים והמתים ועל הצעדים שהממשלה עושה על מנת להציל אותנו מקוביד-19, עם הרבה פרטים על שעות עוצר ועל המרחקים האסורים, צבע הערים ותכנון קפסולות. אם אחרי השנה נעצור וננסה לחשוב מה קורה ומה בכלל קרה, ניווכח לדעת שאי אפשר לדעת כלום, כי לא אמרו לנו כלום, כי כנראה אף אחד לא יודע כלום. כמה בכלל אנשים נדבקו? איך התמותה נבדלת מהתמותה הרגילה? מי מת ואיך הגיל משפיע? מה המטרה של כל הצעדים האקזוטיים של הממשלה ובמה הם עזרו עד כה? איפה בעולם ניהלו את המגפה טוב יותר? מה התכניות בתווך ארוך יותר משבוע? אפשר לשער מתי זה ייגמר? אני אנסה לענות.

הנתון החשוב ביותר הינו סה"כ כמות הנדבקים. המספר לא שווה למספר המאומתים, כפי שכמעט כולם מאמינים, כולל פוליטיקאים ומומחים שיום ולילה מארגנים לנו את החיים. על כל אדם עם תסמינים יש לפחות ארבע בלי ולא כל אחד עם תסמינים בא להיבדק. לפי כך, מתברר שמספר הנדבקים בהרבה מדינות הינו לפחות פי עשר גדול ממספר המאומתים שדווחו (כאן). מכאן נובע שהתמותה אינה אסטרונומית כפי שהתקשורת בכל העולם אוהבת לדווח, ואת שיעור הקטלניות צריך לתקן לפחות פי עשר מטה. לדוגמה, שעור הקטלניות (יחס בין מספר המתים למספר הנדבקים) ברוב המדינות הדמוקרטיות היה במשך השנה רק כ-0.2% וכעת אפילו מתחיל להתקרב ל-0.1%, כי השיעור יורד מגל לגל ומתקרב לשיעור הקטלניות של שפעת. שיעור התמותה (מתים כאחוז מכל התושבים) בישראל באמצע דצמבר הינו 0.03%, קטן משיעור התמותה של שפעת רגילה. התקשורת לא מסבירה לקהל המבוהל שכל שנה מתים בישראל 50,000 אנשים (137 כל יום) והפוליטיקאים שכביכול מצילים אותנו בטח שלא יגידו לנו, כי כך המספרים של הקורונה היו נראים פחות מפחידים. 

סבירות שאיש בגיל 85+ ימות מקורונה הינה 1% בארה"ב. הסבירות יורדת פי שלוש לכל עשר שנים של גיל נמוך יותר (כאן). מלכתחילה היה ברור שמתים בעיקר אנשים עם מספר מחלות רקע, שתיים או שלוש, בגיל 65+, אך במקום להגן עליהם, לוחמי הקורונה סגרו את גני הילדים ובתי הספר. הפוליטיקאים בכל המדינות מנסים כל מיני קומבינציות של מעצרים והגבלות, אבל התוצאות לא משקפות את ההבדלים ביניהם. לדוגמה, צ'כיה ניסתה סגר ואמצעים די קיצונים, כאשר שוודיה לעומתה לא סגרה את בתי הספר, העסקים, המסעדות ואת גבולותיה, והיום צ'כיה ההיסטרית עברה את שוודיה הרגועה במספר המתים למיליון (844 לעומת 713 ב-.7.12). במספר המתים למיליון, הצ'כים במקום 16 והשוודים במקום 25. ישראל הייתה הכי קיצונית בעולם בהקפאת החברה והמנהיגים שלנו גאים בכך. העובדה היא שבשוודיה נמצא כ-20% אנשים בגיל 65+, כאשר בארץ רק 10%, אז צפוי שבישראל יהיו פי שניים פחות מתים, דהיינו 357 למיליון; המספר שלנו הינו 319, אז כן הצלנו 38 אנשים לעומת מה שהיה ניתן לצפות. במשך השנה ילדים לא למדו, הרבה אנשים פשטו את הרגל, ביטלנו חתונות ותפילות, מאות או אלפים מתו בגלל ההגבלות במערכת הבריאות – אך דחינו פטירה של 38 אנשים מאוד חולים אחרים. באופן פרדוקסלי, בתי החולים בישראל היו רוב הזמן ריקים, על פי הדיווחים – אז המנהיגים שלנו יכולים להתגאות שהם שיטחו את העקומה עד הרצפה. 

אנו לא צריכים להתבייש, כי לא רק אצלנו אך גם בשום מדינה אחרת בעולם לא קמו מנהיגים או מומחים עם תכנית הגיונית. בשום מקום לא ידוע לאף אחד מה יהיה מחר ובשום מדינה לא ניסו לקבל נתונים רלוונטיים. אף מדינה לא הכינה מדגם אקראי של האוכלוסייה לבדיקת נוגדנים בדם (עם PCR מהאף במקביל), על מנת לשער את מספר הנדבקים האמתי, כאשר הכנות מדגמים חוזרות יכלו לתת תמונה מלאה על מצב המחלה במדינה ובאזוריה. שוודיה לפחות נתנה לאוכלוסייה לחיות ולא הפעילה טרור נגדה.

אז מתי זה ייגמר? אם כבר הערכנו שמספר הנדבקים בערך פי עשר כפול ממספר המאומתים, נוכל לראות שבמערב אירופה, בישראל ובארה"ב כבר 25-40% מהאנשים נדבקו, בגרמניה פחות ובצ'כיה יותר. אם ניקח את מהירות ההדבקה הקודמת ונעשה אקסטרפולציה לשיעור ההדבקה סביב 70-80%, נראה שסוף המגפה יבוא ברוב המדינות הנ"ל באביב, לצ'כיה אולי לפני כן ובגרמניה אחרי כן; בישראל זה יכול לקחת עוד שנה עם מהירות ההדבקה הנוכחית. נראה שבלי כל מיני צעדים אקזוטיים ומזיקים במדינות ובמיוחד בישראל, המגפה הייתה עוברת כבר מזמן ולכל המאוחר באביב הבא – בלי חיסונים. היום ידוע שהדבקה על ידי קורונה מקנה חסינות גם על ידי נוגדנים (כאן) וגם על ידי תאי T (כאן).

על החיסון של חברות פייזר ומודרנה אי אפשר להמליץ. הפרינציפ של החיסון, הזרקת RNA לגוף, הוא לחלוטין חדש ואי אפשר לנסות אותו פעם ראשונה על חצי אנושות אחרי בדיקות מזורזות ולא תקינות. אפילו החוקר הראשי שפיתח את החיסון, פרופ' דרו וייסמן הזהיר במאמרו לפני שלוש שנים שהחיסון כזה עלול לגרום לבצקת, ליתר קרישיות וכן לבעיות אוטואימוניות (כאן). לפני שלוש שנים אף אחד לא חשב שהחיסון יכנס לשימוש כל כך מהר והיום קשה למחוק את הפרסום שציטטתי. לפחות בעלי מחלות אוטואימוניות או מחלות קרישת דם יצטרכו להימנע מלקחת את החיסון. לאנשים הנ"ל יהיה פחות מסוכן לקחת את החיסון של חברת אסטרה-זנקה, שגם הוא מבוסס על פרינציפ יחסית חדש, אך פחות שונה מהשיטות הקודמות: לגוף מוזרק וירוס חי לא מזיק שמכניס לתאים גן של קורונה על מנת לעורר תגובה אימונית, כאשר השיטה של RNA מזריקה את הגן של הקורונה בצורה חופשית כתחליב של RNA וחומרים שומניים.

המחיר של יחידת החיסון הינה בערך 25 דולר (כאן). צריך שתי מנות לאדם, אז לשני מיליארד אנשים זה שווה 100 מיליארד דולר – כך שיש מוטיבציה לשכוח את הסיכונים שהממציאים ראו לפני תקופת הקורונה. כמו כן, יש מוטיבציה לחסן את כל האנושות, כפי שנתמך על ידי ביל גייטס שתרם לפיתוח החיסון (כאן). אבל פיתוח חיסון חדש לקח בעבר שנים רבות, ואילו כעת זאת הפעם הראשונה שפיתוח לוקח פחות משנה. כל המצב סביב הקורונה והחיסון הינו אבסורדי. בלי הצעדים שעיכבו את התפשטות נגיף הקורונה, המגפה יכלה לעבור בעצמה לכל המאוחר באביב. אך אפילו עם הצעדים, שיעור ההדבקה כבר יהיה בין 20% ל-80% בכל המדינות, אז בלי בדיקות נוגדנים בדם לפני החיסון, יחסנו הרבה אנשים שכבר מחוסנים כי הם עברו את ההדבקה עם קוביד-19.

כל מה שקרה בשנה האחרונה הראה עד כמה הדמוקרטיה המערבית פגיעה ולא מסוגלת לעמוד מול בעיות קיומיות. פחד מהמחלה שהגיעה מסין הקומוניסטית הקפיא ושיתק את המערב. לא קמו מומחים ופוליטיקאים לנהל ולהוביל, רק אופורטוניסטים, נצלנים וחובבנים. היריבים של המערב יכולים לשמוח. תקרית הקורונה – או אולי ניסוי – הראה שהמדינות הדמוקרטיות אכן אינן מסוגלות לארגן הגנה חזקה. לא עברנו את בדיקת המוכנות.

פורסם באתר ערוץ 7

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה