15.10.2022

בריחת הבוחרים משמאל לימין בהיסטוריה של מדינת ישראל

הסקרים באמצע אוקטובר 2022 מראים שמפלגות השמאל, דהיינו מרץ והעבודה, היו מקבלות פחות מ-11 מנדטים מ-112 המנדטים של המפלגות היהודיות. לפיכך, השמאל היה מקבל בערך 10% מקולות הבוחרים היהודים. מספר הבוחרים שנתנו קול לשמאל תמיד ירד מהבחירות הראשונות בשנת 1949, כאשר השמאל קיבל יותר מ-70% מהקולות, ככול שהאזרחים הבינו שהמציאות שונה מההבטחות של השמאל. הגרף הבא מראה את מספר הקולות למפלגות השמאל במהלך השנים.


רואים צניחה חדה לשמאל בשנת 1977 אחרי מלחמת יום הכיפורים, עלייה בשנת 1992 אחרי הסכמי אוסלו ושוב צניחה אחרי אכזבה מההסכמים והאינתיפאדה. אנשים גם למדו שהשוק החופשי והקפיטליזם מביאים שיפורים שהסוציאליזם לא מסוגל לספק. המגמה מראה ש"העמכה" אינה מטומטמת ושאפשר לסמוך עליה.

אנשים מבינים שעקרונות הימין, כולל מסורת וקפיטליזם, תורמים להישרדות המדינה ושיפור החיים יותר מעקרונות השמאל, כולל הסוציאליזם ופיוס עם המחבלים. קלישאות של השמאל לגבי טיפול בחלשים ועניים לא עבדו על העם. קלישאות אלה פופולריות יותר אצל העשירים ופחות אצל ה"עניים", כפי שהגרף הבא מציג. כל הנקודה מייצגת עיר או ישוב והקואורדינאטות הינן הכנסה חודשית ממוצעת בעיר ואחוז הקולות למפלגות השמאל בשנת 2015. רואים שמי שפחות עשיר, הוא בממוצע מחובר יותר למציאות.

שמאל תמיד אגרסיבי יותר, מסתנן לתוך האליטות ודוגל בפרופגנדה אינטנסיבית יותר. זה עבד בקום המדינה ועד היום השמאל נדחף עמוק לתוך האליטות, במיוחד בתפקידים מרכזיים בבתי המשפט, בביטחון ובתקשורת. ראה לאיור דוגמת התקשורת משנת 1996.


אף על פי שהימין מנצח בבחירות, הוא לא יכול לשלוט, כי האליטות מצליחות לפלג את הימין, בין היתר על ידי החדרת מורדים למפלגות הימין, לדוגמה איווט ליברמן, ששיחק אותה ימין קיצוני, אך תמיד עזר להפיל את ממשלות הימין. גדעון סער היה עוד עתודה לשמאל בתוך הימין.

בכל זאת, שכל ישר עובד בבחירות. בוחר – בורח זה היפוך אותיות או אָנַגְרָמָה שמשקפת היפוך מפלגות בפנורמה הפוליטית שלנו במשך הזמן. אך, ייקח עוד מספר שנים לפני שהדינוזאורים בתוך בתי המשפט, מערכת הביטחון והתקשורת יתחלפו והימין יתאחד – בואו נקווה שלא יהיה מאוחר מדי.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה